Běžecký trénink Praha 6 – Divoká Šárka

V rámci tipů na našem webu jsme se rozhodli ukázat zájemcům některé možné běžecké trasy, které na svém území nabízí Praha 6.

Začneme v Divoké Šárce, která láká krásnou přírodou a nádhernými scenériemi. Svým profilem z kopce – do kopce prověří každého běžce ať už se jedná o hobíka nebo výkonnostního běžce. Povrch je kombinací asfaltových stezek a hliněných cestiček- těch především se dá nalézt v Šárce dostatek. Právě díky asfaltovým stezkám tu potkáte řadu cyklistů a když je hezké počasí, tak se promění běh částečně ve slalom mezi kočárky. Přesto má Divoká Šárka své kouzlo a její výhledy se jen tak neomrzí.

Díky množství cyklostezek a lesních pěšin si lze v Šárce pokaždé trať upravit. My jsme uvedli jen několik možností pro ty, co by chtěli nějakou inspiraci. Všechny námi vybrané trasy mají svůj konec i začátek na hrázi Džbánu (obr.1) a obzvláště po doběhu a důkladném strečinku je dobrá volba na doplnění  pitného režimu nedaleký stánek “Na Hrázi” (obr.2).

Okruh A (3,2km), povrch: hliněná cesta, asfalt

První okruh, který jsme vybrali, by mohl nést jméno “začátečnický”, ale díky úvodnímu přísnému stoupání z hráze jej raději nazveme jen okruhem A. Jeho délka je 3,2 km a když by se jej rozhodl absolvovat začátečník, tak doporučujeme namísto výběhu zvolit v úvodu chůzi, aby si to člověk nahoře užil a nelapal jen po dechu. Zkušení borci nad chůzí jistě ohrnou nos, ale při sklonu tohoto kopce chůze rozhodně není ostuda. Odměnou na kopci (po cca 400m) bude hezký výhled a cesta, která už bude nadále převážně jen klesat. V podstatě není kde zabloudit – od vrcholu kopce běžíte rovně za nosem přes otevřený prostor až po dalších cca 300m narazíte u lesíka na cestu, které vás povede doprava a mírně z kopce. Až dorazíte na křižovatku s asfaltovou cestou budete mít za sebou přibližně půlku trasy a pokuste se neminout trochu nenápadnou odbočku vpravo podél restaurace Šárka (obr.3). Pak následuje nepříliš povedený úsek přes parkoviště směrem k přehradě a poté už v podstatě jen kopírujete nádrž Džbán a kocháte se jeho vodní hladinou až opět k hrázi.

Džbán Okruh A 3,2km výškový profil

Okruh A+ (4,2km), povrch: hliněná cesta, asfalt

Tento okruh se dá jednoduše nadstavit dvěma přidanými pytli. Do prvního z nich naběhnete tak, že na vrcholu kopce zahnete doleva a běžíte po stezce o nějakých 300m navíc než při variantě “rovně”. A druhý možný přídavek vás čeká, když se nedáte podél restaurace Šárka k parkovišti, ale budete pokračovat v mírném seběhu po asfaltové cestě ještě dalších 300m a pak odbočíte ostře doprava a vracíte se směrem k parkovišti, resp. přehradě Džbán podél sportovního areálu na Aritmě. Dále je už cesta stejná jako v případě okruhu A. Tato varianta je delší přibližně o 1km.

Džbán okru A + 4,2km výškový profil

Okruh B (4,6km) povrch: asfalt

Velmi povedený okruh, převážně pro vodomily. Většinu cesty kopíruje Šárecký potok, který proudí právě z přehrady Džbán. Tentokráte se z přehrady pustíte směrem dolů a hned na první odbočce se držíte v pravo a hlídáte si tok potoka. Zhruba po jednom kilometru proběhnete okolo koupaliště u Veselíka, které je pověstné svou ledovou vodou a za pár desítek dalších metrů minete také hostinec Dívčí skok (obr.4). Pokračujete v nasazeném tempu zhruba další kilometr a tady veškerá zábava končí, protože jste se právě dostali pod kopce jehož zdolání si vyžádá nemalé úsilí. Opět doporučíme začátečníkům proložit výběh tohoto kopce mezichůzí a ani zde to není ostuda. Z vrcholku kopce už můžete pokračovat víceméně rovně, podél restaurace Šárka, přes parkoviště a okolo Džbánu frrr na hráz jako v případě okruhu A.

Džbán okruh B - 4,6km

Okruh C (9,2km), povrch: hliněná cesta, asfalt

Jeden z možných dalších okruhů v Šárce je tento. Vzhledem k větší složitosti jsme do mapky umístily 4 záchytné body. Klasicky zahájíme na hrázi a dáme se směrem dolů. Na rozdíl od okruhu B však nezahneme doprava, ale budeme držet asfaltovou cestu vlevo. Na ukazateli cyklostezky (A163) je označen směr Vypich/Liboc. Úvodní cca 250m kopeček nás nemůže rozházet, stejně tak jako výpary z nedalekého McDonaldu a když se dostaneme na vrchol kopce uhneme doprava po cyklostezce A33 směrem na Nebušice/Přední Kopaninu. Tuto cyklostezku si na nějakou dobu zapamatujeme, protože nám bude dělat parťáka i nadále. Po přibližně kilometru od vyběhnutého kopce si pohlídejte odbočku doleva (obr.5) opět v souladu s cyklostezkou A33 a směrem na Nebušice/Kopaninu. Ačkoliv vás bude vyzývat cesta dolů a rovně, odolejte a držte směr. Poběžíte pořád po cyklostezce až do místa, kde se A33 mění na A34 – po levé straně je ohniště a před vámi asfaltová cesta doleva a doprava (obr.6). Tady je správný čas uhnout z asfaltu a dát se do přírody. Budete pokračovat směrem rovně přes asfaltovou cestu a v podstatě budete kopírovat okraj lesa. Žádný strach, vede tam hezká pěšina. Jen je potřeba nohy navyklé na pevný povrch upozornit, že sem tam bude v cestě kořen. Pěšina podél lesa vás přivede asi po 1,7km k prvním stavením Nebušic. V těch se moc neohřejeme a jen co dostanete možnost při běhu v první Nebušické ulici Pod Hájovnou uhnout doprava skrze lesík tak jí využijte.Tady po pár metrech čeká opět asfalt a cyklostezka A34 ve směru Ruzyně/Divoká Šárka. My s ní však budeme přátelit pouze cca 500m. Po zhruba této vzdálenosti se nachází křížek v lese a u něj odbočka doleva (obr.7). Tou se dáme a chvíli budeme klesat. Lépe řečeno padat dolů z kopce. Nicméně tato cesta nás odevzdá u starého známého Veselíka a odtud již pokračujeme stejně jako u okruhu B.

Džbán okruh D 9,2Km

Jak jsme psali v úvodu, v Šárce vás čeká mnohem více možností než těchto pár příkladů. Tak hurá do jejich objevování!